Duiklogboek

dinsdag, september 04, 2001

Julian rocks, Byron Bay NSW, bootduik, tweede duik

Duiktijd: 48 minuten.
Maximale duikdiepte: 17.6 meter.
Gemiddelde duikdiepte: 10.7 meter.
Watertemperatuur: 19 graden.
Visibility: 5-8 meter
Operator: Sun Dive, Byron Bay

De tweede duik die dag ging met dezelfde routine: inladen, instappen, uitstappen, lanceren van de boot en stuiteren maar. De wind was behoorlijk toegenomen en dat maakte de boottocht niet prettiger. Door de hoge golven konden we niet echt doorvaren. Bij elke hoge golf moest skipper gas terug nemen en toch stuiterden we nog flink. Toen we bij Julian Rocks aankwamen, schrokken we flink van de enorme branding die tegen de golven opsloeg. Shit, moesten we daar in? Als laatste lagen we in het water, maar beneden de 3 meter was het een stuk rustiger. We zwommen nu door Hugo's trench, daar waar boven water het zo onrustig was, omdat daar de golven in de smalle kloof (trench) tussen twee eilanden stuk sloegen. We werden hier begroet door een loggerhead schildpad en een tweede kwam net aan gezwommen. We zwommen verder de trench in en vonden verstopt tegen de rotswand een enrome wobbegong (dikke twee meter) (Daisy zag hem alleen op de heenweg, Paskal alleen op de terug weg). Een stukje dieper in de trench lagen nog drie kleintjes. Je kon de stroming van de golven goed voelen en onze lucht ging er hier snel doorheen. Op de terugweg zag Daisy nog een grote Queensland groper (of potato cod). Hier waren de blauwe gropers die we gewend waren niets bij. De schildpad lag er nog steeds.

De volgende stop waren de Needles, een stel vingervormige riffen met zand er tussen in. Hier was veel vis te zien, veel herkenden we vaag: Morwongs, butterflies en banner fish. In een kleine kloof vonden we nog een stel pineapples fishes. Het zicht verminderde hier iets en onze twee mededuikers werden omhooggestuurd omdat ze bijna door hun lucht heen waren. Wij gingen verder met Jason, onze gids en vermaakten ons nog prima in het ietwat surgy water. Ons luchtverbruik was weer terug naar normaal en na de afgesproken 45 minuten vonden we de boeilijn en stegen op. Boven wachtte de boot al op ons en klommen we aan boord.

Julian rocks, Byron Bay NSW, boot duik, eerste duik

Duiktijd: 45 minuten.
Maximale duikdiepte: 21.6 meter.
Gemiddelde duikdiepte: 13.4 meter.
Watertemperatuur: 19 graden.
Visibility: 5-15 meter
Operator: Sun Dive, Byron Bay

Duiken op famous Julian Rocks!! We werden met een 4 wheel drive busje naar het strand gebracht, de rubberen boot (White Duck)met de flessen er al op, er achter. Daar werden we gedumpt en reed de bus achteruit de zee in om met een ruk te stoppen waardoor de boot van de trailer afrolde. Toen moesten alle duikers aan komen draven om de boot in bedwang te houden in de branding to de skipper terug was van de bus parkeren. Daarna duwden we de boot een beetje dieper, sprong de skipper aan boord, daarna de vrouwen en tot slot de mannen. Gebruik makend van de branding kwamen we langzaam weg van het strand. De rit naar Julian Rocks duurde iets langer dan een kwartier en halverwege zagen we een paar walvissen er lustig op los springen aan de horizon. Je kon mooi de rugvinnen en de staarten afgetekend zien tegen de helblauwe lucht. Prachtig!

Het plan was om de Cod Hole te duiken, een tien meter lange tunnel op zo'n 20 meter diepte. Wij zaten op de eerste boot, maar gingen duiken met de mensen en de gids (Jason) op de tweede boot. We moesten dus even naar die boot snorkelen, waar Jason al op ons wachtte. We gingen via de boeilijn naar beneden en via een inham, genaamd de Nursery, zwommen we naar de Turtle Trench en uiteindelijk dor de Cod Hole. Onderweg kwamen onze eerste loggerhead turtle tegen! Wauw wat een joekels, maar wel heel erg timide.
We zagen prachtig gekleurde butterfly visjes en een paar wobbies. In de Cod Hole was het donker en moesten we de blue gropers en de cods ( vandaar cod hole) bijna uit de weg duwen. We hadden nog nooit in een zo grote tunnel gedoken, dus dat was wel weer heel erg leuk. Na de Cod Hole zwommen we nog langs een paar riffen, begroeid met koralen en toen begonnen we aan onze opstijging, zonder boeilijn dit keer en we deden dan ook onze safety stop in midwater. Best wel moeilijk om op 5 meter te blijven in het bewegende water. Aan de oppervlakte lag al een boot klaar. Jason klom aan boord en wij moesten nog even wachten op onze boot. Drijf je daar met zijn tweetjes in de oceaan terwijl je de boot ziet wegvaren. Gelukkig kwam de onze boot een minuutje later al en konden ook wij aan boord klimmen voor de terugreis. Erg gaaf allemaal!
posted by Daisy Korse 18:36 +

Long Bay, Sydney NSW, 26 augustus 2001

Duiktijd: 58 minuten.
Maximale duikdiepte: 12.7 meter.
Gemiddelde duikdiepte: 7.8 meter.
Watertemperatuur: 18 graden.
Visibility: 5-15 meter

Omdat we zaterdagochtend niet gedoken hadden, besloten we toch nog met de zondagochtend clubduik mee te gaan. Onze duikspullen stonden toch nog klaar om te duiken. Om 9.30 stonden we in Clovelly, en kwamen daar Darren en zijn vrouw Linda weer tegen. Er was geen divemaster dus de hele groep besloot om naar Long Bay by Maroubra te gaan. Daar aangekomen moesten we wachten op Jim die zijn tank vergeten was te vullen en dus weer terug naar de shop moest. Uiteindelijk konden we het water in. Er waren een paar kanaaljes tussen de rotsen door bij de ingang, dus daar moesten we eerst voorzicthig door heen snorkelen. Het was er vrij ondiep dus snorkelden we eerst een paar honderd meter uit tegen de branding in wat best wel zwaar was. We gingen onder en de buddyparen verloren elkaar al gauw uit het oog, ondanks dat het zicht zo'n 15 meter was.
Er spoelde een grote mosaic jellyfish (wel dood) voorbij. Er stonden een paar grote rotsblokken hier en daar met kleine rotsen en rotsplaten er tussen in met zo nu en dan een vinger van zand of kelp. We vonden hier nog een grote estuarie catvis in het zand, die stil bleef liggen terwijl wij hem bekeken. De duiksite lag vlak naast een golfbaan wat te merken was aan de enorme hoeveelheid golfballen die we onderweg tegen kwamen (onder water dus).
Even verderop zagen we nog het wrak van een grote auto. Het meeste was al weggeroest maar het onderstel met motorblok en accu en de achterbumper (even verderop) lagen er nog.
In een kleine rotsholte vonden we een kleine Beardie en rondom een groot rotsblok schooltjes yellow tails en roughies. Verder was er weinig te zien. Op een gegeven moment vonden we nog wel een derde buddy. Jim was zijn buddy kwijt geraakt en kon hem aan de oppervlakte niet vinden. Dus besloot hij zijn duik af te maken samen met ons. Toen we weer bij de entree punt kwamen bij het betonnen zwembad was de branding flink toegenomen maar in ons voordeel. We spoelden zo makkelijk langs de rand van het zwembad, om snel de hoek om te duiken in het iets rustigere en ondiepe water waar we makkelijk uit het water konden klimmen. De rest stond ons daar al op te wachten. Paskal redde hier nog even een kleine mosaic jellyfish, die op de rand van het zwembad was aangespoeld.We hebben na het omkleden afscheid genomen van ons duikmaatje Darren en zijn naar Clovelly gereden, waar we afscheid namen van Jack. Leuk hoor al dat afscheid nemen.. :-(